Vitamíny - malí veľkí pomocníci

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
22. 11. 2019
Vitamíny sú organické zlúčeniny, ktoré sú pre človeka životne dôležité. Väčšinu vitamínov však musíme prijať v potrave, pretože náš organizmus nie je schopný vytvoriť si ich sám.

Vitamíny sa ako súčasť enzýmov zapájajú do procesov látkovej výmeny a tým ovplyvňujú činnosť vnútorných orgánov nášho organizmu. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete viac o jednotlivých vitamínoch, ich účinku a tiež ich výskyte v potrave.

Vitamín A (retinol) – zabezpečuje správny stav a funkciu pokožky a slizníc. Nedostatok vitamínu spôsobuje poruchu videnia v tme a môžu sa objaviť aj problémy s rozpoznávaním farieb. Zdroje vitamínu A: špenát, mrkva, paprika, rajčiny, tekvica, žltý melón, čerešne, broskyne, mlieko a mliečne výrobky, bravčová pečeň.

Vitamín D (kalciferol) – reguluje prísun vápnika do kostí a spolupôsobí s iným vitamínmi (A, E, C). Náš organizmus dokáže produkovať vitamín D pod vplyvom ultrafialového žiarenia. Nedostatok vitamínu D spôsobuje osteoporózu. Nachádza sa v mliečnom tuku, masle, rybacej pečeni a tuku, vajíčkach a pečeni.

Vitamín E (tokoferol) – brzdí procesy, ktoré spôsobujú starnutie organizmu. Obsahujú ho pšeničné klíčky, celozrnný chlieb, olej z obilných klíčkov a iné rastlinné oleje.

Vitamín K (filokinon) – dôležitý je pre zrážanie krvi. Produkujú ho črevné baktérie, takže náš organizmus je schopný si určité množstvo vytvoriť sám. Doplniť si ho môžeme zo zeleniny a prívarkov.

Vitamín B1 (tiamín) – stará sa o energetické zásobovanie celého organizmu. Nájdeme ho v mäse (hlavne v bravčovom) a strukovinách.

Vitamín B2 (riboflavín) – dôležitý je hlavne v procese produkcie energie. Jeho zdrojmi sú mlieko a mliečne výrobky, strukoviny, mäso a pečeň.

Vitamín B3 (kyselina panteónová) – podporuje premenu tukov a uhľohydrátov v organizme. Nachádza sa takmer vo všetkom, čo konzumujeme, takže k jeho nedostatku v organizme dochádza len zriedka.

Vitamín B6 (pyroxidín) – má v organizme široké využitie, ovplyvňuje napr. látkovú výmenu tukov alebo štruktúru bielkovín. Črevné baktérie si ho vedia vyprodukovať, získať ho vieme tiež z mäsa, pečene, rýb, kapusty a šošovice. Ak trpíte zlou náladou, pocitmi slabosti alebo kožnými problémami, ich príčinou môže byť práve nedostatok vitamínu B6.

Vitamín B12 (kobalamín) – jeho úlohou je spolupráca na procesoch látkovej výmeny a na tvorbe krviniek. Obsahujú ho iba potraviny živočíšneho pôvodu (mäso, pečeň, vajcia...). Jeho nedostatok spôsobuje chudokrvnosť.

Vitamín C (kyselina askorbová) – najznámejší spomedzi vitamínov. Udržiava odolnosť organizmu. Prijímať by sme ho mali každý deň, pretože telo si nedokáže urobiť jeho zásoby. Hlavným zdrojom vitamínu C je ovocie, predovšetkým citrusy ale aj jahody, ríbezle či egreše. Paprika, surová kyslá kapusta, tekvica, kaleráb aj zemiaky obsahujú vitamín C. Nedostatok vitamínu C sa môže prejavovať krvácaním ďasien, vypadávaním zubov, lámavosťou kostí.

Vitamín H (biotín) – podieľa sa na syntéze mastných kyselín a využívaní uhľohydrátov. Nájdeme ho v pečeni, obličkách, žĺtku z vajíčka. Je to tiež jeden z vitamínov, ktoré dokážu produkovať aj črevné baktérie. Nechutenstvo, anémia a neurotické príznaky môžu byť spôsobené jeho nedostatkom.

Kyselina fólová – zabezpečuje normálnu činnosť slizníc tráviacej sústavy. S vitamínom B12 sa podieľa na riadení produkcie bielych a červených krviniek a krvných doštičiek. Zdrojom sú hlavne potraviny rastlinného pôvodu – špenát, mandle, oriešky, múka. V jej produkcii nám tiež pomáhajú črevné baktérie. Nedostatok kyseliny fólovej môže spôsobovať poruchy trávenia a ochorenie pečene.

Niacín (kyselina nikotínová) – ovplyvňuje činnosť pečene, obličiek, svalstva a je základným kameňom enzýmov. V prípade, že má organizmus dostatok vitamínu B2 a B6, dokáže si s ich pomocou v pečeni niacín vytvoriť sám. Obsahujú ho ryby, mäso a vnútornosti. Jeho nedostatok zapríčiňuje únavu, ospalosť, bolesti hlavy, podráždenosť, poruchy trávenia a tiež kožné problémy.

Pro Senior portál napsala
Veronika Pružinská


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu