Čo je to spánok?

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
08. 06. 2018
Strávime ním tretinu až polovicu svojho života. Prežívame v ňom to, čo by sme si priali, snívame a niekedy nás i pekne vydesí. Spánok. Na čo je dobrý? Ako veľa ho človek potrebuje? Je zdravé dospávať prebdené noci? Aký majú na zdravie vplyv nočné zamestnania? Aká je štruktúra spánku?

ŠTRUKTÚRA SPÁNKU

Zaspávame zvyčajne po piatich až dvadsiatich minútach od momentu, ako sa uložíme do postele. Čas zaspávania môžu predĺžiť psychické ochorenia, nespavosť, ťažká večera, nervozita, stres, zle vyvetraná spálňa, hlukové a vizuálne podnety, nadmerné osvetlenie či niektoré fyzické ochorenia. Spánok prebieha v cykloch, ktoré sa zopakujú niekoľkokrát za noc. Každý z cyklov pozostáva z dvoch fáz - REM a non- REM spánku. REM spánok zaberá zo spánkového cyklu trvajúceho 90 minút len 10 minút, kým non - REM trvá 80 minút. non - REM spánok - je fáza, počas ktorej nedochádza ku charakteristickým rýchlym pohybom očí. NREM pozostáva zo štyroch etáp, každá z inú má inú hĺbku a úroveň bdenia. Prvá fáza sa vyznačuje plytkým spánkom, človek je počas nej ľahko zobuditeľný aj malými podnetmi z vonkajšieho prostredia a mnohokrát má pocit, že ani nespal. Často túto etapu sprevádzajú svalové zášklby. Počas druhej etapy sa spomaľuje srdcová frekvencia, znižuje sa tonus svalstva, spomaľuje sa dychová frekvencia. Organizmus sa pripravuje na fázu hlbokého spánku.

V tretej a štvrtej etape nastáva regenerácia organizmu, hojenie jaziev, úprava kožných defektov, posilňuje sa imunitný systém a človek načerpáva nové sily. S pribúdajúcim vekom sa však doba trvania hlbokého spánku skracuje a človek spí plytšie. Tým sa dá vysvetliť i väčšia únava, znížená imunita, či pomalšie hojenie rán u starších ľudí. REM spánok- fáza charakteristická rýchlymi pohybmi očí v rôznych smeroch, zrýchlením dýchania, frekvencie srdca. Táto fáza trvá na začiatku spánku len 10 minút, no postupne sa v priebehu noci predlžuje. Práve REM fáza spánku je známa tým, že sa počas nej snívajú najrôznejšie sny. Zvyšuje sa mozgová činnosť a ukladajú sa naučené informácie vytváraním pamäťových stôp. Preto čím viac budete snívať, tým múdrejší budete.

POTREBA SPÁNKU

To, koľko času je potrebného pre regeneráciu organizmu sa významne mení s pribúdajúcim vekom. Najväčšiu potrebu spánku majú novorodenci a dojčatá- až 16-18 hodín denne. Deti školského veku by mali spať 9 hodín denne, dospelý 7-8 hodín a najkratšia doba spánku je u starších ľudí- 5-6 hodín denne. Pokiaľ sa v noci nevyspíte a stáva sa to pravidelne, nie je vhodné zvyknúť si na spánok počas dňa. Tento môže podporiť prejavenie sa epilepsie, narúša nočný spánok a rozhodne ho nenahrádza. Ľudová múdrosť vraví, že najlepší je spánok pred polnocou a vedecké štúdie to len potvrdzujú. Nespavosť, ktorá vás trápi dlhodobo, je nutné riešiť medikamentózne a úpravou životného štýlu, nie dospávaním počas dňa. Takisto, čo sa týka nočných zamestnaní a ponocovania. Nie sú zdraviu prospešné. Pokiaľ nemusíte byť v noci hore, nebuďte. Nedostatok nočného spánku podporuje rozvoj onkologických ochorení a psychických porúch.

AKO SA PREJAVUJE SPÁNKOVÝ DEFICIT?

Predovšetkým nedostatkom fyzických i psychických síl, chronickou únavou, letargiou, apatiou, nedostatkom koncentrácie, zníženou kreativitou, nedostatkom síl zvládať stres a iné ťažkosti bežného života. Nedostatok spánku vedie k zníženej imunite a väčšej náchylnosti na ochorenia. Ľuďom s týmito problémami sa zhoršuje pamäť, nedokážu správne reagovať pri situáciách vyžadujúcich rýchlu reakciu, či odpoveď. Zvyšuje sa tiež riziko ochorenia na cukrovku, kardiovaskulárne a iné ochorenia. Preto neváhajte a ak môžete, doprajte si kvalitný a dlhý spánok!

Pre Senior Portál napísala
Martina Halajová


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu