Akú vodu piť?

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
24. 07. 2018
Tvrdenie: denne je odporúčané vypiť 2 až 3 litre tekutín, je všeobecne známe. Menej už to, že z prijatých tekutín by najväčší podiel mala predstavovať práve obyčajná voda. Voda bez chuti, farby a vône.

Rôzne výskumy potvrdili, že voda z vodovodu je zdravšia ako tá vo fľašiach balená. Obyčajná voda obsahuje vápnik, horčík a toľko diskutovaný chlór. Stolová voda je len voda z vodovodu naplnená do fliaš, veľakrát bohužiaľ doplnená o rôzne chemikálie. Balená voda je pre mnohých ľudí znakom životnej úrovne. Zatiaľ čo na Západe sa ľudia vracajú k vode z kohútika, v krajinách strednej a východnej Európy spotreba balenej vody v posedných rokoch stúpa. Pri porovnaní cien voda z vodovodu takisto dopadne lepšie. Za balené vody miniete viac peňazí.

Obyčajná voda telu nedodáva žiadne kalórie a jej nadmerné pitie nemôže viesť k žiadnym zdravotným ťažkostiam. Čo sa už o minerálnej vode povedať nedá...zvyšuje krvný tlak. Nie je to jediné riziko. Nadmerné množstvo minerálov v organizme (vápnik, horčík, sodík, jód, železo a ďalšie), ktoré sú obsahom minerálnych vôd, spôsobuje obličkové kamene. Nadbytok železa sa usadzuje v pečeni a nadbytok vápnika v cievach, čo je pre naše telo veľmi nebezpečné. Preto by sme mali piť minerálky s mierou. Najlepší je pomer je 1:5 minerálnych vôd k obyčajnej vode. Pre zdravého človeka je teda na správne fungovanie organizmu dostačujúci pol litra minerálky a dva litre nedochucovanej a neprifarbovanej obyčajnej vody. Odporúča sa striedať viaceré druhy minerálok.

Konzumácia minerálnej vody má samozrejme aj svoje klady. Minerály posilňujú imunitný systém, napomáhajú k regenerácii väzov, detoxikujú organizmus a udržiavajú rovnováhu iónov. Minerálne vody bohaté na CO2 (do 0,5 g/l) majú príjemnú chuť, uľahčujú trávenie, podporujú vylučovanie žalúdočných štiav. Minerálne vody ďalej môžu pomáhať pri zápaloch močových ciest a pri chorobách horných dýchacích ciest.

V obchodoch často natrafíme na vody, ktoré sa ako minerálne len tvária a preto treba čítať etikety. Minerálna voda je vtedy minerálna, ak obsahuje na jeden liter vody viac ako jeden gram rozpustených minerálov. Vody s vysokou mineralizáciou nie sú vhodné na každodenné pitie, so zvýšeným obsahom fluóru sa zase neodporúčajú pre deti. Na každodenné pitie sú ideálne vody s mineralizáciou od 200 až 500 mg/l.

Záujimavosti:

Naše telo obsahuje až 80% vody.

Mlieko sa za tekutinu podľa odborníkov nepovažuje.

Ak sme malátny a cítime sa zle, je možné, že sme prísun tekutín nejakým spôsobom obmedzili. Farba moču je ďalším signálom správneho pitného režimu. Moč by mal byť svetlý až bezfarebný. Tmavý moč naznačuje nedostatok vody v tele.

Novým trendom je filtrovanie vody tečúcej z vodovodu.

Voda v Bratislave je ale vyhlásená ako jedna z najkvalitnejších v strednej Európe.

Slovensko je na výskyt minerálnych a termálnych vôd neobyčajne bohaté.

Minerálna voda by sa mala spotrebovať maximálne do 3 až 4 dní od otvorenia fľaše. Ak je totiž voda vystavená priamemu slnku a vyššej teplote, vzniká riziko kontaminácie výluhov z plastu. To spôsobuje aj nadmerné množenie prirodzene prítomných baktérií vo vode, následkom čoho môžu nastať chuťové zmeny.

Pre Senior Portál napísala
Lucia Benková


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

JanaK | 26. 05. 2011, 09:12

Doma se snažíme všechno tak nějak střídat. Minerálky, džusy, šťávy ředěné vodou. Já osobně se nejvíc snažím pít převážne vodu z kohoutku. A dávám si do ní vždy plátek citronu, připadá mi tak chutnější a víc osvěžující. :-)

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu