Venujete svojej chrbtici dostatočnú starostlivosť?

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
14. 02. 2018
Máte sedavé zamestnanie, veľa času trávite pri počítači alebo za volantom auta? Mávate stuhnutý chrbát a neviete sa niekedy poriadne ani zohnúť? Máte problémy s bolesťou v oblasti chrbtice? V dnešnej dobe možno problémy s chrbticou zaradiť medzi „civilizačné“ choroby, ktoré si vo veľkej miere spôsobujeme sami.

Samozrejme, nikto z nás to nerobí vedome. Skúste sa zamyslieť nad tým, ako napr. umývate riad, žehlíte, umývate podlahu alebo vysávate. V predklone? Vaša chrbtica z toho určite nie je nadšená. Nesprávne sedenie na stoličke, hrbenie sa pred počítačom či za volantom jej tiež neprospieva. Ako sa o ňu teda starať tak, aby vás viac neprekvapila nepríjemná bolesť?

Základom je, aby ste už ráno po prebudení nemali pocit, že po vás prešiel parný valec. Kvalitný matrac je na nezaplatenie. Počas spánku sa má telo zregenerovať, takže ak mu poskytnete dostatočný komfort, ráno sa vám určite odvďačí. Anatomicky tvarovaný vankúš tiež patrí k produktom, ktoré vám starostlivosť o chrbticu uľahčia.

Ak máte sedavé zamestnanie, je dôležité, aby ste mali v práci stoličku, ktorú je možné polohovať. Je dôležité, aby ste si mohli nastaviť výšku sedadla alebo opierky podľa toho, ako to vašej chrbtici vyhovuje. Ak môžete, zabezpečte si do kancelárie fitloptu. Budete nútení sedieť vystretí v polohe, ktorá nezaťažuje chrbticu, pretože inak by ste z lopty spadli. Samozrejme, nie do každej kancelárie si môžete namiesto stoličky zabezpečiť fitlpotu. Dnes na trhu existujú aj rôzne dynamické podložky, ktoré si môžete dať na sedadlo alebo opierku stoličky. Dynamické podložky pohodlne využijete aj na dlhých cestách za volantom.

Chrbtici okrem nadmerného sedenia škodí aj nadmerné státie alebo chodenie. Nevhodná obuv neprospieva nielen vašim nohám ale i chrbtici. Preto je potrebné, aby ste si vyberali také topánky, ktoré sú v poriadku aj z ortopedického hľadiska. Ak vás pri dlhodobom nosení topánok bolia nohy, nepodceňujte to. Neskôr by sa bolesť mohla preniesť i na chrbticu. Skúste si kúpiť v predajni so zdravotníckymi pomôckami ortopedické vložky do topánok a uvidíte, že vaše problémy sa zmiernia prípadne úplne zmiznú.

Každý deň venujte 10 minút času cvikom na chrbticu. Na internete nájdete veľa stránok, ktoré vás naučia ako správne cvičiť. Je len na vás, ktoré cviky si vyberiete a zaradíte do svojho denného režimu. Raz do týždňa môžete skúsiť hodiny jógy alebo pilates. Občas si tiež doprajte masáž.

Pri pretrvávajúcich bolestiach chrbtice neváhajte navštíviť lekára. Začnite u všeobecného lekára, ktorý vás pošle k ďalším odborníkom, ak bude treba. Chrbticu vám môže dať do poriadku neurológ, ortopéd, rehabilitačný lekár, fyzioterapeut alebo v najhoršom prípade neurochirurg.

Pre Senior Portál napísala
Veronika Pružinská


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu