AJ VYČERPANOSŤ MÁ SVOJE HRANICE

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
08. 05. 2018
Máte pocit, že nič nestíhate? Ste v trvalom strese a začínate mať pocit, že svoju prácu nezvládate? Napriek tomu, že podávate maximálny výkon, máte pocit, že nestačí? Zastavte sa! Ste ideálnym kandidátom na to, aby vás postihol syndróm vyhorenia!

ČO JE TO BURNOUT?

Tento syndróm prvý krát popísal v roku 1975 Herbert Freudenberg. Postihuje predovšetkým ľudí, ktorí pracujú vo vysokom psychickom vypätí, takých, ktorí sú nútení podať vždy stopercentný výkon. Pracujú s vedomým, že ak raz zlyhajú, toto malé zaváhanie môže ohroziť celú ich kariéru, či povesť. Medzi rizikové zamestnania patria lekári, učitelia, rečníci, zabávači, psychológovia, zdravotné sestry, manažéri. Vyčerpaniu napomáha i práca s ľuďmi. Títo sú večne nespokojní, stále sa sťažujúci. Majú vysoké nároky na služby a väčšinou akúkoľvek snahu a prácu kritizujú. To, že človek nedostane počas dlhej doby za svoju činnosť pochvalu, ale len kritiku, pôsobí značne demotivujúco. Postupne začne vo svojej práci poľavovať a ku koncu k nej nemá žiadnu chuť. Nedokáže sa prinútiť k činnosti, pretože si je vedomý toho, že aj tak za ňu nebude patrične ohodnotený. Prechádza do fázy, keď rezignuje, vnútorne odmieta pracovať, nenachádza zmysel vo svojej činnosti, ani v živote.

AKO SA PREJAVUJE

Spočiatku sa u pacientov objaví nechuť vykonávať svoju prácu, ktorá postupne prerastie do neschopnosti. Pomerne typickým znakom je únava, vyčerpanosť, slabosť, nevôľa, neschopnosť zmobilizovať svoje sily a splniť nejakú úlohu. K týmto problémom sa pridružuje strata koncentrácie, poruchy pamäte, melancholická nálada, úzkosť, smutný pocit. Pacienti sú depresívni, strácajú zmysel života, situácia je pre nich beznádejná, utápajú sa v úzkosti, zúfalstve. Sú nespokojní so svetom, so sebou, so stereotypom, s každodenným životom, svojou prácou. Strácajú sebavedomie a zlyhávajú v medziľudských vzťahoch. Nenadväzujú nové kontakty, nedokážu si nájsť nového partnera. Majú výrazný pocit vlastnej neschopnosti a osobného zlyhania. Často si kladú otázky: Na čo som ešte dobrý? Kto by ma už len chcel, keď nie som na nič súci? Na čo sa vlastne ešte snažím, keď aj tak bude mať moja námaha nulový výsledok? Sú presvedčení o vlastnej bezvýznamnosti a už vopred sú si istí, že v niečom zlyhajú.

K psychickým problémom sa pridávajú i fyzické. Najčastejšími sú poruchy tráviaceho systému- vracanie, nevoľnosť, kŕče, zápcha, alebo naopak hnačka, dýchacieho systému- neschopnosť sa nadýchnuť, ťažoba na hrudníku, hyperventilácia, kardiovaskulárneho systému- palpitácie, tachykardia, bolesť na hrudníku, pichanie pri srdci.

DBAJTE NA PREVENCIU

Ak ste plne pohltený svojou prácou a vidíte v nej zmysel života, mali by ste upraviť rebríček svojich priorít. Títo ľudia sú obzvlášť ohrození nepríjemným burnout syndrómom, pretože im stačí malý neúspech v práci na to, aby psychicky rezignovali. Dbajte na to, aby ste mali i dostatok iných záujmov okrem práce. Rozvíjajte vzťahy vo svojom okolí, trávte čas so svojimi blízkymi, priateľmi, rodinou. Venujte sa i tomu, čo vás baví. Čím viac záujmov a činností máte, tým menej budete ohrozený burnout, ak v jednom z nich zažijete neúspech.

Okrem toho je veľmi dôležitá i organizácia práce. Zaobstarajte si denníček, či diár. Možno ho považujete za zbytočnosť, no verte tomu, že vám veľmi pomôže. Budete jasne vidieť čierne na bielom povinnosti, ktoré musíte splniť v určitom čase. Ak ich nesplníte, začnú sa na seba nabaľovať a prestanete ich stíhať vykonávať. Preto to, čo si do diára zapíšete ako povinnosť, berte vážne a naozaj ju splňte v danom termíne. Uvidíte, že akákoľvek vaša práca dostane systém a budete ju hravo zvládať. A najdôležitejšie- myslite predovšetkým sami na seba. Podstatné je vaše zdravie a šťastie, všetko ostatné je druhoradé.

Pre Senior Portál napísala
Martina Halajová


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu