Stravovanie na študentský spôsob

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
15. 04. 2018
Zdravá životospráva, o ktorej deti počúvajú už od útleho veku sa na internátoch dostáva do zabudnutia. Študentské domovy, hektický uletený životný štýl nenechávajú veľa priestoru, aby sa študenti zamýšľali nad tým, či to čo jedia je ich zdraviu prospešné.

Keď útočí hlad, treba ho rýchlo zahnať. Pohotovým pomocníkom je instantná čínska polievka. Rýchle jedlo, jednoduchá príprava a navyše nízka cenu sú argumenty vďaka ktorým je táto potravina na internátoch populárna. Napriek nespochybniteľným plusom majú instantné polievky viacej mínusov. Obsahujú nadmerné množstvo solí, prídavných ochucovadiel a tuk neznámeho pôvodu. Príprava nevyžaduje veľa času, ale ani pocit sýtosti sa neudrží dlho.

Nie každý študent dokáže s prehľadom zvládať skúškové obdobie, pri návale stresu sú v kurze sladkosti. Nadmerná konzumácia sladkosti prináša neblahé výsledky, oblé bruchá, zmeny nálad a zhoršená koncentrácia a výkonnosť.

Po skonzumovaní sladkostí a hlad dostavuje veľmi rýchlo, navyše sa vyplavuje inzulín a práve on je zodpovedný za ukladanie tukov do zásoby. Hlavne v období chudnutia je lepšie sladkosti na jedálničku vynechávať. Menším zlom sú ovocné musli tyčinky, obsahujú menšie menej kalórii.

Slušné zastúpenie majú v študentských jedálnych lístkoch bagety a občerstvenie z fast-foodov. O vzťahu bagiet a zdravia by sa dalo polemizovať. Záleží od ingrediencii, z ktorých pozostávajú. Racionálnou voľbou je celozrnná bageta, alebo tmavé pečivo so zeleninovou oblohou.

Napriek tomu mnohé bufety majú v ponuke iba biele pečivo a pestrú paletu tučných oblôh a samozrejme nechýba ani majonéza.  Hranolky, smažené zemiaky nachádzajú uplatnenie v školských, internátnych bufetoch, na kúpaliskách. Dopriať si ich raz za čas určite nezaškodí, horšie je to v prípade ak sa stávajú rutinou. Každodenné hranolky  sa od zdravej životosprávy odchyľujú. Výdatná dávka kalórii a tukov neprospieva zdraviu ani kráse. Navyše sú ako droga, hranolky a iné varianty zemiakových pochúťok v kombinácii so sledovaním televízie sa konzumujú v nekontrolovateľnom množstve.

Dôležité je aj to, čo sa pije. Sladené malinovky s colovou alebo ovocnou príchuťou je lepšie vymeniť za minerálky. Neobsahujú cukor, a aj preto dokážu efektívnejšie uhasiť smäd.

Študentské domovy umožňujú študentom dopriať si každý deň varenú stravu. Väčšina prevádzok ponúka deň čo deň výber z niekoľkých menu. Mäsité pokrmy,  vegetariánske jedlá a múčniky.

 Bonusom je pomerne nízka cena, vďaka dotáciam môžu študenti obedovať a večerať za takmer ľudové ceny. Jedlo z jedálne možno nie je ako z maminej kuchyne, no jednoznačne je zdravšie ako polotovary.

Pre Senior Portál napísala
Viera Pastorková

 


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu