Utíšme sa, možno rušíme

Pošlite nám svoj recept Sdílet na Facebooku
02. 11. 2018
Sedíte si pri televíznom seriály, na ktorý ste sa celý deň tešili. Ste obložený všakovakým jedlom a nápojmi a neviete sa dočkať toho, že si večer vychutnáte. Zrazu začujete zvuk vŕtačky. Ide to z televízie? Zdá sa vám to? Zistíte, že sa vám to naozaj nezdá a že agresívny zvuk pochádza z bytu vášho suseda. Rozhodol sa skrášliť svoj domov pár obrazmi a diery do steny treba vyvŕtať práve teraz. Má na to právo? Aká intenzita zvuku človeka obťažuje? Môže opakovaný nepríjemný zvuk vyvolať vážne zdravotné problémy? Ako sa pred hlukom chrániť?

ČO JE TO HLUK?

Ako hluk sa dá označiť akýkoľvek nepríjemne pôsobiaci zvuk. Citlivosť ľudí na zvukové signály je však mimoriadne individuálna. Kým jednému pri práci prekáža už aj dýchanie iného človeka, druhý si pochvaľuje činnosť pri zapnutom rádiu. Existujú všeobecné meradlá, ktoré zobrazujú to, aká intenzita zvuku je pre človeka znesiteľná a aká začína pôsobiť neurotizujúco.

Tichá miestnosť............. 25 dB

Bežný rozhovor .............40 dB

Hlučný rozhovor.............60 dB

Autodoprava...................70-90 dB

Strelná zbraň...................110 dB

Diskotéka........................122 dB

Štart prúdového lietadla..130 dB

AKO VPLÝVA NA ČLOVEKA?

Hluk vplýva na človeka dvoma spôsobmi - sluchovo a mimosluchovo. Najskôr sa, samozrejme, objavujú jeho mimosluchové účinky - neurózy, bolesti hlavy, nervozita, vnútorný nepokoj, agresivita, hašterivosť, znižovanie výkonu, neschopnosť koncentrácie, celková vyčerpanosť a únava, poruchy spánku, nevoľnosť, úzkosť, depresia, panika, zúfalstvo, poruchy pamäte, tráviace ťažkosti až hypertenzia. Sluchové ťažkosti sa týkajú samotných orgánov sluchu. Patrí sem nedoslýchavosť, poškodenie bubienka, postupné zníženie počuteľnosti až hluchota, rozvoj porúch nervovej sústavy a narušenie udržiavania rovnováhy. Pri opakovanom nadmernom pôsobení intenzívneho hluku sa môže rozvinúť tinnitus - zvonenie, pískanie, hučanie v ušiach.

AKO SA SPRÁVAŤ?

Vhodné správanie je preto namieste hlavne pokiaľ bývate v panelovom dome, alebo v bytovke. Tu musíte myslieť na to, že ako vy, tak aj susedia majú doma právo odpočinúť si a vychutnať si ticho, pokiaľ ho potrebujú. Neustále počúvanie príliš zvýšeného hlasu, rádia, či presúvanie nábytku v najmenej vhodnom čase, nielenže narušuje susedské vzťahy, ale škodí aj zdraviu. Samozrejmosťou je dodržiavanie nočného pokoja od 22.00 do 6.00, vtedy by sa nemali vykonávať činnosti, ktoré hlučnosťou presiahnu hranicu 30 dB, zníženie hlučnosti sa odporúča už po 20.00, a to na 40 dB.

Pokiaľ bývate na mieste, ktorého hlučnosť neviete sami ovplyvniť, skúste si pomôcť protihlukovými pomôckami.

Vata.................................. tlmí zvuk o 1-8 kHz

Plast ..................................tlmí zvuk o 20-22 dB

Rezonančné chrániče.........tlmia zvuk o 28- 30 dB

Slúchadlové chrániče..........tlmia zvuk o 35 dB

BEZZVUKOVOSŤ, ČI HLUK?

Pokiaľ si myslíte, že pre človeka je optimálne byť v absolútne tichej miestnosti, ste na omyle. Je dokázané, že bezzvukovosť, či zníženie zvuku pod 20 dB spôsobí u človeka psychický stav, ktorý nedokáže dlho tolerovať. Prejavuje sa nervozitou, nepokojom, stavom „na nevydržanie“, kedy stráca motiváciu, cíti sa byť ohrozený a je neschopný akejkoľvek činnosti. Preto sa na relaxovanie odporúča prostredie s intenzitou zvuku okolo 35 dB, túto predstavuje napríklad šumenie listov stromov pri vetre, či žblnkot prílivových vlniek.

Pre Senior Portál napísala
Martina Halajová


Diskuze

Ak chcete pridať komentár, musíte sa prihlásiť, respektive zaregistrovať.

Na seznam článků

 
 
PRIHLÁSIŤ SA REGISTROVAŤ SA
Zvetsit pismo Vychozi velikost pisma Zmensit pismo
Přidejte se k nám na Facebooku Odporučiť známemu